|
Původní stav lokomotivy. |
|
Lokomotivu během let někdo opatřil černým nátěrem. |
|
Většina spojů byla rozletovaná a slepená lepidlem. |
|
Lokomotiva nejezdila a koly nebylo možno ani pohnout. |
|
Lokomotivu jsem po očištění, sletování a tmelení opatřil novým nátěrem. |
|
Nastříkal jsem ji podle stop původní barvy a fotografií jiných lokomotiv. |
|
U rotoru byly všechny tři vývody z cívek utrhané. |
|
Vinutí rotoru jsem převinul. |
|
Lokomotiva s původním sběračem proudu nepřejede výhybku. |
|
Vyrobil jsem nové sběrače proudu. |
Tato lokomotiva se vyráběla několik let po druhé světové válce v Borských strojírnách v Boru u České Lípy. Lokomotiva, kterou jsem získal byla nepojízdná, koly se nedalo ani otočit rukou. Karoserie měla většinu spojů rozletovaných a slepených nějakým lepidlem. Tato hračka se konstrukčně odlišovala v celé řadě detailů od plechových lokomotiv jiných firem a je tím rozhodně zajímavá. Celá karoserie je letovaná, nikde na lokomotivě nejsou obvyklé jazýčkové spoje i pohon je zpřevodován zcela odlišně od zažitých praktik. Bohužel, sběrač proudu ze střední kolejnice je řešen tak, že lokomotiva nepřejede výhybku, neboť je jen jeden a jeho tvar způsobí vykolejení (zachytí se hranou o střední kolejnici). Lokomotiva působí na výhybkách potíže i když jsem ji vybavil dvěma lžicovými sběrači, neboť převodová kola se při průjezdu výhybky dotknou střední kolejnice a způsobí zkrat. Toto je technicky neřešitelný problém, protože převodová kola mají stejný průměr jako nákolek kol. Výrobce k soupravě nedodával výhybky a asi nepočítal s jejich použitím. Rotor měl utrhané konce vinutí, komutátor byl uvolněný a třetina vylomená. Musel jsem rotor převinout a komutátor opravit. Lokomotiva nebyla z výroby vybavena přepínačem pro změnu směru jízdy, někdo ho ale na lokomotivě zhotovil a to tak kvalitně, že jsem ho tam ponechal. Na lokomotivě dosud chybí čelní znak ,,BORA", jenž jsem dosud nesehnal. Také musím ještě vytvořit na budce číselné označení. Ještě jsem otočil nástavbu tendru vůči spřáhlům, neboť skutečný vzor této hračky, byla nejspíš německá oplášťovaná lokomotiva řady 03 a tendr tomu neodpovídal. Na různých fotografiích je tendr u této hračkové lokomotivy orientován oběma směry.
Zdravim, potreboval bych poradit. Doma mam starou lokomotivu TIOKA z roku cca 1960. potreboval bych repasovat elektromotor. Prou do neho jde, ale neroztoci se... prosim jestli mate nejaky navod (podrobnejsi) byl bych velice rad :-)
OdpovědětVymazatmail: michal.kubin@seznam.cz
Dobrý den, příčin může být bohužel několik, nejprve zjistěte, zda se celý pohon včetně motoru volně otáčí, dříve lidé často hračky mazali stolními oleji a po letech se převody tak zalepí, že se nedají vyčistit ani arvou, ani ředidly a musel jsem každý zub vyčistit mechanicky.
VymazatMěl byste zjistit, zda cívkami rotoru i statoru opravdu prochází proud a zda není pohon ve zkratu. Máte-li možnost měření, tak přiložíte-li měřák na plech, který drží lžicové kontakty uprostřed rámu a druhý kontakt přiložíte někam na kostru, či šroub v rámu, mě měřák ukazuje odpor statoru a rotoru něco kolem 140 ohmů, rozhodně se to nesmí blížit nule, pak by byl někde zkrat. Před měřením je třeba povolit žárovky, ty by výsledek zcela zkreslily.
Vyzkoušejte, zda oba ,,uhlíky", jak měděné nebo grafitové jsou dostatečně dlouhé a v trubičce volně kloužou, pružinky stlačující uhlíky musí vytvářet přiměřený tlak, ani slabý, ani příliš vysoký. Pružiny lidé často měnily za nevyhovující silné, které tlačily na uhlíky tak mohutně, že se rotor ani nemohl roztočit.
Pokud to nepomůže, zjistěte zda někdo nepřeletoval propojovací dráty mezi sběrači, rotorem a statorem, proud musí protékat přes rotor a stator v sérii, proud projde cívkou rotoru a pak cívkou statoru, motor nesmí být zapojen paralelně - vývody cívek rotoru a statoru spojené vedle sebe. Neodborné zásahy předků podobné věci často způsobily.Pokud něco zjistíte, napište.
Dobrý den, zdědil jsem po strejdovi plechovou mašinku, jako máte na obrázku tohoto blogu (černá). Prožila se mnou (a přežila) celé dětství. Pamatuji si, že její motor mi děda opravoval (převíjel), protože byl rozbitý. Ale neměl asi správnou tloušťku drátku a navinul na rotor více materiálu. Postupně se používáním asi změnily vůle v rotoru a začal škrtat o šasi a prodřelo se vinutí. Potřeboval bych tento rotor převinout, ale neumím to, nemám materiál. Mohl bych Vás poprosit o pomoc? Jak udělat, kde sehnat materiál. Děkuji.
OdpovědětVymazatveskrna@seznam.cz
Fantastic renovation - thanks for sharing the pictures
OdpovědětVymazat