Počet zobrazení stránky

sobota 22. ledna 2011

Renovace plechové lokomotivy bobina ve velikosti 0 od firmy Ikaria

Původní stav získané lokomotivy.



Pracně vymontovaný pohon.


Opravený pohon. Některé části jako přepínač směru bylo nutno vyrobit nově.

Očištěné části karoserie, zrezivělá místa jsou již vyříznuta a naletovány nové plechy.



Spodní část je již nastříkána tmavě zelenou, nyní ja spodek zakryt lepící páskou a vršek stříkám světle zelenou.



Doplněny zelené pruhy mezi okny a vyrobena nová čelní světla.

Naskenoval jsem popisky Ikaria a doplnil na karoserii.
Pantografy nově poniklovány.


Porovnání původního provedení a zelené varianty.
Ve své sbírce již mám bobinu v původním modrém nátěru, ale protože skutečné lokomotivy byly převážnou část svého života na kolejích zelené, zatoužil jsem obohatit svou sbírku také touto variantou. Každý sběratel ví, že opravovat staré hračky lze jen velmi citlivě a pokud nemám v tomto oboru zkušenosti, je nejlépe je nechat v původním stavu, byť poškozené.
Protože firma Ikaria a později Chemoplast vyráběla tuto lokomotivu pouze modrou, rozhodl jsem se získat vrak v takovém stavu, kde bych si nemusel vyčítat porušení základních pravidel sběratelství. Myslím, že na lokomotivě na fotografiích již opravdu nebylo co zachraňovat, neboť o nějakém povrchu již nelze hovořit. Některé části karoserie bylo po zbavení rzi nutno vyřezat a vletovat nové plechy, potom následovalo tmelení, broušení a základní nátěr. Pohon lokomotivy byl natolik zrezivělý, že se některé šrouby při rozebírání ustřihly. Jak vypadá karoserie po sestavení posuďte sami. Následoval zelený nástřik ve dvou odstínech, stříbrný pruh a jeho poměrně náročné červené olemování. Musel jsem také vyrobit zcela nová čelní světla. Opravdovou lahůdkou byla renovace pantografů, které se nedaly ani rozpohybovat. Většinu nýtů jsem musel odvrtat, jednotlivé části očistit od rzi, znovu snýtovat a poniklovat v lázni.

9 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Skvela praca, gatulujem. Robite aj na zakazku alebo len pre seba pre potesenie? Dakujem, Roman (roman@programainc.com)

    OdpovědětVymazat
  3. Přeji krásný den a smekám před Vámi,jste velice šikovný. Takhle precizně renonovat staré hračky. Začínám se sbírkou vláčků,vagonků merkur,mohl bych se na Vás obrátit s nějakou radou. Děkuji Libor"krakonosovo@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý deň, prajem Vám všetko naj do nového roku 2013, máte môj obdiv za celú tu prácu s vláčikmi. Potrebujem sa ale poradiť. Mám Bobinu Chemoplast. Potreboval by som nové uhlíky, rsp. kartáče do motora. Viete mi poradiť, kde ich získať? Ďakujem Vám za pomoc.
    Pozdravujem Vás,
    Igor Dekan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, taktéž Vám přeji vše dobré do roku 2013. Také jsem bojoval léta s nedostatkem uhlíků do různých lokomotiv i jiných motorů, až jsem vše vyřešil návštěvou lokomotivního depa Ústí nad Labem, kde je veliký sud s oběhanými uhlíky všech velikostí, včetně těch největších od trakčních motorů lokomotiv. Z těchto uhlíků si nařezávám uhlíky podle potřebné velikosti a ve vrtačce je finálně zabrousím na přesný průměr. Je to jednoduchá operace a většina mých lokomotiv jezdí na takto vyrobené uhlíky s úspěchem. Od té doby již žádné uhlíky nesháním, protože je pro mne snažší a rychlejší je vyrobit. Určitě i poblíž Vašeho bydliště je nějaké lokomotivní depo, kde opravují elektrické lokomotivy, tak tam vyražte a poptejte se, určitě Vám tam vyřazené nebo i nové uhlíky dají zdarma na kila. Přeji hezký den, rojan-n

      Vymazat
    2. Ďakujem srdečne za nápad, skúsim to.
      Pekný deň aj Vám,
      Igor D.

      Vymazat
  5. Dobrý deň, tak som teda vyrazil do rušňového depa u nás v Bratislave. Získal som tam bez problémov pár starších uhlíkov. Menší hranatý uhlík som upol do vrtačky a zo šmirglového papiera som spravil ruličku. Zasunul som uhlík do ruličky a postupne som tlakom prstov získaval príslušný tvar a rozmer. Potom som už iba upravil dĺžku. Výsledkom je uplne bezproblémový chod Bobiny i pri malých rýchlostiach. Ďakujem ešte raz za skvelý typ a želám Vám, nech sa Vám takto naďalej darí rozširovať Vašu zbierku.
    Pozdravujem Vás,
    Igor D.
    ams.dekan@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den potřeboval bych zrenovovat moturek k merkur vlačku je kopletní točíse ale nejede .Dělate naky servis či renovace pokud ano byl bych moc rad abyste mě kontaktoval dollarius@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den,
    pořídil jsem si Bobinu, ale do pěkného stavu má daleko. Několik věcí na ni chybí. Barvy jsou celkem zachovalé, ale na pohon je potřeba se podívat. Bylo by možné se na Vás obrátit s žádostí o pomoc? marekoliva@gmail.com díky moc

    OdpovědětVymazat